Skip to content
Jarkko Tontti

Jarkko Tontti

Linda Hart

Jarkko Tontti -podcastin vieraaksi saapui sosiologi, VTT, Linda Hart.

Keskustelimme Lindan kanssa biologisesta sukupuolesta (sex) ja sukupuoli-identiteetistä tai koetusta sukupuolesta (gender) liittyen erityisesti englanninkielisen maailman viimeaikaisiin keskusteluihin ja kohuihin. Suomessakin on huomattu kirjailija J. K. Rowlingiin kohdistuneet syytökset ’transfobiasta’. Mutta ainakaan vielä en ole Suomessa huomannut juuri mitään filosofi Kathleen Stockin tapauksesta. Hän on, tai oli, Sussexin yliopiston filosofian professori ja lisäksi aktiivinen feministi ja lesbo. Stock on puolustanut näkökulmaa, jonka mukaan biologista sukupuolta ei voida noin vain sivuuttaa, sillä on merkittävä rooli ihmisenä olemisessa. Tämän näkemyksensä takia Stockia on syytetty ’transfobiasta’. Häneen kohdistui työyhteisössä painostusta, lähes koulukiusaamismaista häiriköintiä, johon hän lopulta uupui ja erosi.

Britanniassa onkin herättänyt laajaa huomiota ns. gender-kriittisyys. Mediassa on haastateltu lesbonaisia, jotka ovat kertoneet painostuksesta hyväksyä transnaisia kumppaneiksi vastoin heidän omaa tahtoaan. Näitä naisia on syytetty jopa ’seksuaalisesta rasismista’. Mitä on gender-kriittisyys? Entä miksi jotkut biologit eivät uskalla enää puhua julkisuudessa sukupuolesta ollenkaan? Pitääkö olla olemassa tiloja, joihin pääsevät vain biologiset naiset vai onko se syrjintää? Entä transnaiset ja urheilu? Myös tämä aihe on nostattanut kiivaita keskusteluja. Laajemmassa katsannossa kyse on feminismin tulevaisuudesta yleensä.

Minulle selvisi keskustelun kuluessa monia asioita. Ymmärsin, että tässäkään asiakokonaisuudessa maailma ei ole mustavalkoinen vaan harmaalla maalataan harmaalle. Ihmettelin myös termiä ’female penis’, johon olen törmännyt. Mikä se on?

Kuunneltavissa Spotifyssa, YouTubessa, ApplePodcastissa ja muissa podcast-alustoissa. Ja suoraan tästä:

Jaa tämä

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

4 Comments

  1. ”Naisten oikeuksista välittävien olisi hyvä tiedostaa, että gender-identiteetti-ideologiaa ajavat pyrkivät määrittelemään uudelleen perustavanlaatuisia käsitteitä, joita naiset tarvitsevat pystyäkseen nimeämään itsensä ja kuvailemaan naisiin sukupuolen perusteella kohdistuvaa sortoa. Kuten olemme aikaisemmin kirjoittaneet, jos käsitteellä nainen ei ole enää yhteyttä materiaaliseen todellisuuteen, niin miten sitten voidaan enää edes objektiivisesti todeta, että naisia on olemassa? Yhteiskunnallinen keskustelu naisten oikeuksista käy silloin mahdottomaksi.”

    ”- – meille feministeille transaktivistien näkemys, että mies voi identifioitua naiseksi, on täysin mieletön. Mies ei tietenkään voi identifioitua naiseksi sanan biologisessa merkityksessä, eikä mielestämme mies voi myöskään identifioitua “nais-genderiin”, sillä vaikka mies performoisi kaikkia feminiinisyyden (pinnallisia) stereotypioita, ei hän kykene kokemaan, millaista on elää naisena patriarkaatissa. Häntä ei ole lapsena sosiaalistettu tytön rooliin, eikä hän siten kanna sellaisen sosiaalistamisprosessin psykologisia vaikutuksia. Mies ei myöskään voi kokea, millaista on elää biologisena naisena maailmassa, jossa naisten biologiaan liittyviä piirteitä halvennetaan ja naisia alistetaan sekä nöyryytetään meidän fyysisten kehojemme kautta – eikä täten koe myöskään näiden kokemusten psykologisia seurauksia. Se, että mies sanoo “tietävänsä” tai “tuntevansa” millaista on olla nainen, on patriarkaalista vallankäyttöä ja naisten kokemusten mitätöintiä.”

    https://radikaalifeministi.wordpress.com/2021/01/03/vaikea-gender-vastineemme-long-playn-artikkelille-vaarallinen-sukupuoli/?wref=tp

  2. Kiitos hyvästä ja rauhallisesta tietoa pursuavasta keskustelusta. Kirsikkana tässä päivityksessä oli vielä Fridan ja Lauran hyvä lisäys.
    Itse pitkään tasa-arvotyötä ja naisten oikeuksia maailmalla edistäneenä erityisesti allekirjoitan tämän. ” nykyinen transaktivismi pyrkii myös kumoamaan kaiken sen työn, mitä feministit ympäri maailman ovat viimeisen vuosisadan aikana tehneet luodakseen naisille omia, turvallisia tiloja. Yksi mielettömimmistä transaktivistien vaatimuksista on sijoittaa “naisiksi identifioituvat”, seksuaali- ja väkivaltarikoksista tuomitut miehet naisten vankiloihin.”
    Eikä ihmetytä että YK:stä juuri UnWomenilla on pää ns. seonnut. Toisin kuin esimerkiksi ILO tai IFAD (joissa molemmissa olen työskennellyt) heillä on vain hyvin vähän kokemusta kentältä tehtävästä konkreettisesta tasa-arvotyöstä.
    Ja vielä se tieto, että Foucault paljastui vasta hiljattain pedofiiliksi!

  3. Hei,

    kiitos tästä podcastista! Linda Hart oli loistava vieras. 🙂

    Haluaisin lisätä, että sen lisäksi, että radikaalifeministit ja monet ns. gender-kriittiset feministit painottavat biologisen sukupuolen huomioimisen tärkeyttä tietyissä konteksteissa, niin feministien ja transaktivistien välejä hiertää myös se, että meidän näkemyksemme siitä, mikä ”gender” on, on hyvin erilainen. Me feministit pelkäämme, että jos transaktivistien käsitys genderistä valtavirtaistuu, se tekee taistelun naisten oikeuksien/vapautumisen eteen entistä vaikeammaksi. Transaktivistit puolestaan käsittääkseni kokevat feministiset gender-teoriat vihamielisiksi ja heidän identiteettejään uhkaaviksi.

    Nykyiset transaktivistit tyypillisesti esittävät genderin olevan ihmisen yksilöllinen (jopa sisäsyntyinen) ominaisuus/identiteetti. Toisen aallon feministit puolestaan teoretisoivat 70-luvulla, että gender on ennen kaikkea naisia sortava sosiaalinen hierarkia, jonka vallitessa naiset sosiaalistuvat alistuviksi ja miehet dominoiviksi. Feminismin tavoitteena on ollut tämän hierarkian purkaminen, genderistä vapautuminen.

    Kuten olen Fridan kanssa kirjoittanut: ”meille feministeille transaktivistien näkemys, että mies voi identifioitua naiseksi, on täysin mieletön. Mies ei tietenkään voi identifioitua naiseksi sanan biologisessa merkityksessä, eikä mielestämme mies voi myöskään identifioitua “nais-genderiin”, sillä vaikka mies performoisi kaikkia feminiinisyyden (pinnallisia) stereotypioita, ei hän kykene kokemaan, millaista on elää naisena patriarkaatissa. Häntä ei ole lapsena sosiaalistettu tytön rooliin, eikä hän siten kanna sellaisen sosiaalistamisprosessin psykologisia vaikutuksia. Mies ei myöskään voi kokea, millaista on elää biologisena naisena maailmassa, jossa naisten biologiaan liittyviä piirteitä halvennetaan ja naisia alistetaan sekä nöyryytetään meidän fyysisten kehojemme kautta – eikä täten koe myöskään näiden kokemusten psykologisia seurauksia.” https://radikaalifeministi.wordpress.com/2021/01/03/vaikea-gender-vastineemme-long-playn-artikkelille-vaarallinen-sukupuoli/#comments

    Jos ”gender”-käsitteeseen liittyvät kiistat kiinnostavat, suosittelen lukemaan yllä linkkamaani blogipostauksen.

  4. Hyvä että tästä keskustellaan. Kiitos siitä, Jarkko Tontti. Ja kiitos Linda Hartille, että tuli tähän.

    Sen verran pyyhkeitä Tontille, että puhui usein päälle, ja Hartin vastaus jäi kesken.


Add a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kirjat

Löydät kirjoittamani romaanit, runoteokset, esseekokoelmat ja fantasiakirjat täältä

Seuraa minua

Viimeisimmät

Linda Hart

Cambridge

Antti Kauppinen

Pilvi Torsti